Wednesday 16 January 2013

Rahsia Bisnes Orang Cina


Hye geng !!!



Sejak mula saya berkecimpung dalam bidang perniagaan ni, saya dah mula minat membaca buku-buku tentang usahawan dan perniagaan.

Bukan apa nya, saya sentiasa berjaga-jaga agar tidak tersilap langkah kemudian hari..

Saya selalu berpegang pada kata-kata dari Bapa saya sendiri , "buat ikut kehendak industri , bukan buat ikut kepala sendiri"..Bila difikirkan balik, memang betul lah. Patut ramai yang berhenti dan gagal dari meneruskan perniagaan, mungkin mereka ikut apa yang mereka nak saja, buat ikut suka hati mereka je ,tapi tidak memikirkan apa yang akan jadi kedepan nanti...

Disini saya nak kongsikan sedikit isi yang saya baca dari Buku Rahsia Bisnes Orang Cina.
































Antaranya :

* mereka tidak diajar untuk menjatuhkan orang lain atau menjatuhkan produk orang lain, 
   walaupun mereka salaing bersaing menjual produk yang sama. Tapi orang kita lain pula,
   kalau tengok sorang tu dah berniaga soya, dia mula dengki, sebab dia pun berniaga soya.
   Sebab itu kaum Cina maju and terus maju. mereka sentiasa support each other !!


* Orang yang pernah jatuh atau gagal dalam bisness ini akan diangkat tinggi kerana orang
   cina tahu orang yang jatuh ini akan bangun semula dan akan menjadi orang yang HEBAT nanti.
   Orang cina percaya bahawa , GAGAL merupakan GURU yang paling baik dalam bisness, dimana
   gagal lah yang akan membawa orang itu ke puncak kejayaan jika dia berusaha.
   Tetapi, jangan lah pula kita minta nak gagal dahulu kan...ehehhhe


* Orang cina akan jatuh bangun dalam jenis perniagaan yang sama sahaja. mereka tidak pernah sama 
   sekali menukar ke perniagaan yang lain. contohnya Robert Kuok , beliau jatuh bangun dalam 
   perniagaan gula sahaja,Tapi orang kita lain beb, kalau dah jatuh dalam perniagaan tu, apa yang 
   mereka selalu cakap.  "maaflah, saya rasa bukan rezeki saya dalam bidang ini".


* Tidak pernah meletakkan perasaan PHD dalam diri masing-masing kerana prinsip orang cina cuma
   JUJUR + BENAR + SABAR = KEJAYAAN !!




Cukup lah perkongsian untuk hari ini, tak boleh nak kongsi banyak-banyak. Nanti baim kena 
banned plak dengan tuan punya buku ini.. Tapi rasa nya tidak kan...sebab baim tengah 
promote buku dia ni..=) ehhehhe..

Orang yang berfikiran negatif jer yang akan rasa baim nak mempergunakan buku dia...ehehehe...




                                  Dapatkan free coaching secara eksklusif di tempat anda :


                                                      PENANG-KEDAH-PERAK-PERLIS






Top Agent Premium Beautiful | UTARA
FB : Baim Yusoff & Ann Ruslan
Email : norainruslan@hotmail.com
Mobile :                         013-4584169            / 0194168481







No comments: